Jak założyć firmę przez Internet, czyli opowieść o „jednym, szklanym okienku”

Choć się nie znamy i mało prawdopodobne jest, abyśmy się kiedyś spotkali, coś nas łączy.

Ja też, podobnie jak Ty, marzyłem o założeniu własnej firmy. Różnica między nami polega na tym, że ja już zrobiłem ten krok. I teraz z przyjemnością odpowiem na nurtujące Cię pytanie: „Jak założyć  firmę przez Internet”. Zaczynamy.

Zarejestruj działalność!

Zakładam, że dobrze wiesz już, co chcesz produkować, sprzedawać, czy najogólniej rzecz ujmując – czym chcesz się we własnej firmie zająć. Zgaduję – chcesz zarabiać pieniądze. To już coś.

Wyposażony w pozytywne myślenie i wizję podboju świata e-biznesu, trafiasz na www.nawlasnyrachunek.pl. Dobry adres.

Ponieważ w Polsce rejestrować musi się każdy i z jakiegokolwiek powodu, również Ciebie to nie ominie. Na szczęście w przypadku przedsiębiorców cały ten system poszedł mocno do przodu. W 2011 roku urzędnicy odkryli, że jest Internet.

Obecnie, aby zarejestrować działalność, potrzebne są Ci praktycznie tylko:

  • Dowód osobisty lub inny dokument identyfikacyjny
  • Nazwa Twojej przyszłej firmy i zakres jej działalności
  • Komputer z dostępem do Internetu

Jeśli masz to wszystko, gratulacje – jesteś o krok od wejścia w poczet PRZEDSIĘBIORCÓW.

Jak założyć firmę przez internet

Strona CEIDG – fot. własne

Następnie wchodzisz na stronę www.firma.gov.pl, tam znajdujesz bardzo przejrzysty panel do obsługi całego procesu i postępujesz zgodnie z procedurami. Sprawdziłem – przebrnięcie przez wszystkie punkty wymaga 15 minut i niezbyt rozwiniętej umiejętności czytania ze zrozumieniem.

Dobra rada: Zaznaczając grupę działalności według kodu PKD, warto wybrać więcej punktów, niż tylko ten charakterystyczny dla naszej działalności. Ograniczeń nie ma żadnych, a nigdy nie wiadomo, czym jeszcze będziemy chcieli się zająć.
 

Czy można założyć firmę nie wychodząc z domu?

Oczywiście internetowa rejestracja działalności jest ogromnym ułatwieniem, ale nie łudź się – nie załatwisz wszystkiego siedząc przed komputerem. Mimo wszystko będziesz musiał wyjść z domu – straszne, prawda?

Po pierwsze – zdecydowana większość Polaków nie dorobiła się jeszcze podpisu elektronicznego. Miał on zupełnie zrewolucjonizować polską biurokrację, ale jeszcze sporo wody w Wiśle upłynie, zanim tak się stanie. Zwrócę tylko Twoją uwagę, że roczny koszt utrzymania tzw. podpisu kwalifikowanego waha się w przedziale od 200 do 250 złotych. Netto. Sporo.

Dlatego większość osób rejestrujących firmę przez Internet, robi to anonimowo, drukuje wniosek, a następnie potwierdza swoją tożsamość w urzędzie miasta/gminy. Trzeba to zrobić w ciągu 7 dni od daty wysłania wniosku. To już pierwsze wyjście z domu.

Na tym jednak nasz fizyczny wysiłek się nie kończy. Oczywiście będziesz musiał się pofatygować do ZUS-u w celu wyboru formy ubezpieczenia i do US, aby zarejestrować się, jako płatnik VAT. Mamy więc w sumie 3 wizyty w urzędach. A miało być bez wychodzenia z domu, prawda?

Skoro i tak musisz ruszyć się sprzed komputera, zachęcam Cię do wybrania jeszcze innej drogi.

Co to jest profil zaufany ePUAP?

Firmę rzeczywiście możemy w 100 procentach założyć przez Internet, jeśli mamy tzw. profil zaufany ePUAP. Ten skrót oznacza elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej. Twór wymyślony został w ramach modnego hasła „informatyzacji państwa” i rzeczywiście, jest bardzo dużym ułatwieniem dla nas, petentów.

Jak założyć firmę przez Internet stosując Profil Zaufany

Strona ePUAP – Profil Zaufany – fot. własne

Zdobywając dostęp do profilu zaufanego mamy bezpośredni, elektroniczny kontakt ze wszystkimi instytucjami, które z różnych powodów mogą się nami interesować. Na tym etapie to Ty będziesz się nimi interesował.

ePUAP zakłada, że za pośrednictwem jednego konta, możemy wysyłać i odbierać dokumenty z ZUS, US i urzędu gminy, co samo w sobie jest świetnym rozwiązaniem. Co ważne, taka forma korespondencji nie wymaga posiadania wspomnianego wcześniej podpisu elektronicznego. W ramach platformy mamy też stały wgląd do naszego konta ubezpieczeniowego i możemy szybko wychwycić ewentualną pomyłkę ZUS przy naliczaniu nam składek.  

Pojawiają się jednak pytania o jakość zabezpieczeń, jakimi objęty jest ten system. Temat rozwinę w jednym z moich kolejnych artykułów.

Oczywiście i tu nie obejdzie się bez wizyty w urzędach. Z tą różnicą, że pójdziesz do nich jeszcze przed zarejestrowaniem działalności w Internecie. Zdobycie profilu zaufanego wymaga, po pierwsze, rejestracji na stronie www.epuap.gov.pl, a następnie zapukania do drzwi US i ZUS. Warto śledzić komunikaty obu instytucji, które co jakiś czas organizują „drzwi otwarte”. Wtedy najłatwiej i najszybciej uda się nam zakończyć procedurę.

I co z tym „jednym okienkiem”?

Jak widzisz, marzenie o załatwieniu wszystkich formalności związanych z założeniem firmy przez Internet jest, póki co, nierealne do spełnienia. Wizyty w urzędach nie unikniesz.

Nie bądźmy jednak aż tak surowi. Cały proces został bardzo uproszczony i dziś rejestracja firmy w sieci jest prawdopodobnie najłatwiejszą sprawą do załatwienia przez przedsiębiorcę. Schody zaczną się później.

Potraktuj więc te drobne utrudnienia jako trening. I sumiennie się ucz. W przeciwnym razie, już po uruchomieniu biznesu, możesz szybko zdobyć kwalifikację: „Przewodnika po budynku Urzędu Skarbowego. Specjalizacja: pokój Kontroli Skarbowej”.

Author: Rafał Tochman

Share This Post On

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Start

Dawno, dawno temu, kiedy strony robiło się jeszcze w HTML, zaczęła się moja droga do własnej działalności gospodarczej. W 2005...

Zamknij